







|
Action painting
Obraz ma swoje własne życie. Ja próbuję umożliwić mu zaistnienie.
Jackson Pollock
Cele:
– Zainteresowanie młodzieży sztuką współczesną.
– Rozszerzenie wiadomości o ekspresjonizmie abstrakcyjnym i malarstwie
gestu.
– Rozwijanie myślenia abstrakcyjnego.
Przebieg ćwiczenia:
Część I
Wstęp: krótka historia action painting, omówienie techniki, którą posługiwał
się Jackson Pollock i innie malarze gestu.
Część II
Polecenie: Spróbujcie przedstawić swoje obecne emocje, swoje ja tu
i teraz, rozchlapując kolorowe farby na gazach, kompresach i bandażach,
za pomocą strzykawek.
Pokaz – prezentacja
Obejrzyjcie powstałe prace. Czy udało się zrealizować założenie, czy
potrafiliście przedstawić swoje emocje? Czy podobał wam się taki sposób
tworzenia? Wymieńcie swoje uwagi o tego typu sposobie pracy.
Uczestnicy: starsza młodzież
(18-25 lat).
Miejsce: klasa, sala.
Materiały: gazy, bandaże, kompresy,
strzykawki, pędzle, rozwodnione kolorowe farby.
Czas działania: 1 godzina.
Bibliografia:
Włodarczyk W., Pod znakiem abstrakcji. Sztuka lat czterdziestych
i pięćdziesiątych (w: Sztuka Świata, tom 10) Arkady, Warszawa 2001
Artyści i ich dzieła:
Pollock J., (1948), numer 1A, Nowy Jork, Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Pollock J., (1946), ziemne robaki, Wenecja, kolekcja Peggy Guggenheim.
Krasner L., (1969), Seed no. 16, Nowy Jork, Robert Miller Gallery.
Krasner L., (1969), seed no. 5, Nowy Jork, Anita Friedman Fine Arts
Gallery.
Opisy konkretnych realizacji, uwagi,
refleksje:
Autor: Weronika
Tytuł: Wiosna
Opis realizacji
Praca jest wykonana bardzo ekspresyjnie, przy użyciu czystych, ciepłych
kolorów. Praca kojarzyła się uczestnikom z pozytywnymi emocjami, uczuciami,
z wiosenną łąką.
Autor: Aleksandra
Tytuł: Wirujące marzenia
Opis realizacji
Autorka opisując swoja prace twierdziła ze jej „ja, tu i teraz”
to są kłębiące się w jej głowie marzenia. Dlatego podjęła próbę namalowania
ich. Praca jest bardzo kolorowa, jednocześnie w swoje formie zawiła
i ekspresyjna.
Autor: Ania
Tytuł: Ociekający świat
Opis realizacji
Autorka, ze wszystkich osób biorących udział w warsztacie, najbardziej
ekspresyjnie wykonywała swoją prace. Używała nie tylko strzykawek, ale
także kubków, butelek, malowała rękoma. Według jej opinii, nie udało
jej się pokazać emocji, ale czuła je, kiedy powstawała praca.
Autor: Kamila
Tytuł: Z głową w chmurach
Opis realizacji
Autorka opisywała siebie, jako osobę bardzo rozkojarzoną. W swojej pracy
chciała to pokazać - siebie, jako osobę „z głową w chmurach”.
Praca jest wykonana w tonacjach błękitów i niebieskości. Uczestnicy
jednak odczuli pracę, jako potraktowaną zbyt dosłownie, część z nich
dostrzegała zarysy chmur w powstałej pracy.
|