






|
Ja
Książki są w naszym życiu cały czas obecne. Czytamy je, oglądamy,
nabywamy.
Składają się z wielu różnych elementów: grzbietu, okładki, obwoluty,
strony tytułowej,
kartek, liter oraz treści elementu nienamacalnego.
Człowiek również składa się z licznych części: sfery cielesnej (wnętrza
ciała jak i jego części
wewnętrznej) oraz emocjonalnej i umysłowej. Można wieloaspektowo rozpatrywać
naturę obu.
Każda książka jest równie inna i niepowtarzalna jak każdy człowiek.
Cele:
– rozważania o oddziaływaniu
książki oraz jej wpływie na życie i myślenie człowieka,
– rozwijanie kreatywności,
– pobudzenie i uwrażliwienie
na formę.
Przebieg ćwiczenia
Część I
Przed wami leżą książki. Obejrzyjcie je.
Zastanówcie się, jak na was działają? Jakie cechy formalne decydują
o tym, że wybieracie te, a nie inne?
Czy są one odbiciem waszej osobowości?
Część II
Z jednej, z kilku, z fragmentów obejrzanych wcześniej książek oraz dodatkowych
materiałów wykonajcie książkę-siebie, będącą odbiciem waszych cech zewnętrznych
lub wewnętrznych. Książki możecie łączyć ze sobą, ciąć, malować, uzupełniać,
dowolnie przekształcać tak by stworzyć nowa formę książkę-obiekt o sobie.
Pokaz – prezentacja
Obejrzyjcie wszystkie realizacje. Wymieńcie swoje uwagi. Jakie pojawiły
się formy?
Czy realizacje waszych kolegów odzwierciedlają ich osobowość?
Jakie książki najchętniej wybieracie?
Jakie znaczenie ma to, co jest na zewnątrz i czy jest adekwatne do tego
co znajduje się w środku?
Uczestnicy: młodzież.
Miejsce: klasa, sala.
Materiały: farby, ołówki, taśmy
klejące, klej, gips, folia aluminiowa, folia bezbarwna, drut, sznurki,
nożyki, gwoździe.
Czas działania: 90 min.
Bibliografia:
David Sylvester, (1997) Rozmowy z Francisem Baconem. Brutalność faktu.
Artyści i ich dzieła:
Maciej Jabłoński, Patrząc w siebie.
Agnieszka Błędowska, Po...kątach.
|