








|
Pudełeczko wspomnień
Każdy z nas przechowuje w swej pamięci wiele wspomnień. Zarówno dobrych
jak i mniej przyjemnych. Najczęściej jednak powracamy do tych pierwszych.
Pielęgnujemy je w swej pamięci, by w trudnych chwilach życia były nam
oparciem.
Cele:
– wizualne przedstawienie wspomnień,
– wyrażenie emocji za pomocą znaku,
– uaktywnienie myślenia przestrzennego.
Przebieg ćwiczenia
Część I
Odnajdźcie w pamięci ważne dla was wspomnienia. Zastanówcie się, które
z nich jest najprzyjemniejsze, które najchętniej przywołujecie, które
powoduje, że czujecie się bezpiecznie.
Część II
Z zaproponowanych materiałów wykonajcie obiekt – znak plastyczny
będący wizualizacją wybranego przez was wspomnienia. Nadajcie mu taką
formę, która najbardziej uczytelni jego znaczenie, zabarwienie emocjonalne.
Możecie posłużyć się formami geometrycznymi lub organicznymi, prostymi
bądź złożonymi, które możecie podkreślić wykorzystując kolory –
nasycone lub stonowane, w zależności od waszego temperamentu, rodzaju
wspomnienia.
Część III
Wykonajcie pudełka do przechowywania waszych wspomnień. Udekorujcie
je tak, by tworzyły wspólną całośc z tymi wspomnieniami.
Prezentacja
Obejrzyjcie wszystkie realizacje, wymieńcie refleksje. Jakie pojawiły
się wspomnienia? Z jakiego powodu są dla was ważne.Którego okresu w
waszym życiu dotyczą? Czy nadane im przez was formy są czytelne?
Uczestnicy: licealiści.
Miejsce: klasa szkolna.
Materiały: kolorowe kartony, tektury,
farby, pędzle, klej, nożyczki.
Czas działania: 45 min.
Bibliografia: Oesterreicher M.,
1992, Leksykon symboli, Warszawa.
Artyści i ich dzieła: Lebenstein
J., Figura niebieska, zbiory prywatne Toma Podla.
|