










|
Widzialne niewidzialne
Cechy charakteru, osobowość, temperament – to wszystko pojęcia, idee
bez zapachu, koloru, wyglądu, a jednak nas określają, tworząc konkretny
obraz w naszej wyobraźni.
Cele:
– rozwój kreatywnego, abstrakcyjnego myślenia,
– umiejętność przedstawiania w sposób wizualny osobowości i emocji.
Część I
Wprowadzenie w formie rozmowy oraz prezentacja kilku przykładów obrazów
abstrakcyjnych.
– Co to jest abstrakcja i co może przedstawiać?
– Jakie elementy mają znaczenie w abstrakcyjnym przedstawieniu?
– Jak można przedstawić takie pojęcia jak np. mądrość czy radość?
Część II
Dobierzcie się w pary. Wybierzcie dwie cechy, które waszym zdaniem dominują
w charakterze kolegi / koleżanki. Za pomocą dostępnych materiałów spróbujcie
stworzyć realny obraz tych cech będący jednocześnie abstrakcyjnym przedstawieniem
drugiej osoby.
Prezentacja
Obejrzyjcie prace kolegów i oceńcie czy odzwierciedlają charakter danej
osoby. Czy łatwiej byłoby zilustrować cechy za pomocą realnych kształtów,
przedmiotów? Jaki obraz, waszym zdaniem, realistyczny czy abstrakcyjny,
jest w stanie lepiej wyrazić osobowość, charakter?
Uczestnicy: licealiści.
Miejsce: klasa, sala.
Materiały: kolorowe papiery, plastelina,
farby, taśma, klej, włóczka, wzorzyste tkaniny.
Bibliografia: Kandyński W.,(1996),
O duchowości w sztuce, Łódź, Państwowa Galeria Sztuki
Artyści i ich dzieła:
de Kooning W. ,(1949-50), Kobieta; (1960), A Tree in Naplec;
Klee P., (1919), Wschód słońca; (1939), Objęcie
|